Kulturresa till Rom

Esbo hembygdsförening ordnade en kulturresa till Rom den 2-6 oktober 2016. Vi flög med Finnair och inkvarterar oss i centralt belägna Hotel San Carlo. i ett lugn kvarter Vår guide konsthistorikern Kim Björklund mötte oss på flygfältet i Rom. Teknisk arrangör var Frimans resor. Trettiofem resenärer deltog.

Efter ankomsten inkvarterade vi oss i hotellet, varefterföröljde en guidad promenad i kvarteren runt hotellet, som låg intill Spanska trappan. Efter lunchen och fria strövtog förtsatte den guidade vandringen till bl.a Marcus Aurelius´ mäktiga 39 m höga kolonn Den smyckas av en relief som löper i spiral runt kolonnen. Vi passerade även Pantheontemplet, som på 600-talet blev en kyrka.

Följande dag tillägnades Forum Romanum beläget mellan kullarna Palatinum och Capitoliumvar var ett stort torg omgärdat av tempel och offentliga byggnader. Som guide fungerade Ulla, som länge bott i Rom. Stora arkeologiska utgrävningar har gjorts under 1800- och 1900-talen. Vi fortsatte till intilliggande Colosseum, en amfiteater, som rymde 87000 åskådare och började byggas på 70-talet e.Kr. Från Colosseums övre läktare hade man en fin utsikt över triumbågen, uppförd till minnet av en av kejsar Konstantinus´segrar. På kvällen besög en del av resenärerna operan Rigoletto av Guiseppe Verdi.

Den 4 oktober åkte vi till Villa Lante, ett palats som finska staten inköpte med bistånd av Amos Andersson. Villa Lante ligger mycket naturskönt med en vacker utsikt över Rom och är uppförd på 1500-talet. Här verkar Finlands Rominstitut. Här har finländska forskare möjlighet att vistas, bland dem vår guide Kim. Intill Villa Lante såg vi statyerna med frihetskämpen Guiseppe Garibaldi och hans hustru Anita med pistolen i ena handen och ett ammande barn i famnen.

Följande dag var Vatikanen i tur. Vi besökte först Vatikanmuseet, där vi vandrade längs en 400 m korridor med väggar och tak vackert dekorerade med målningar och skulpurer. Vi fortsatte till Sixtinska kapellet, vars väggar och tak smyckats av olika konstnärer, kändast av dem Michelangelo för takfredsken Adams födelse. Höjdpunkten blev besöket i Peterskyrkan. På kvällen hölls en avskedsmiddag i en av Roms äldsta restauranger från 1700-talet, Trattoria Otello alla concordia, med glam och sång vari hovmästaren deltog.

Avslutningsdagen inleddes med besök i Priscilla katakomben, varefter vi åkte till den antika staden Ostia, Roms hamnstad vid Tiberns mynning. Ostia räknas som Roms första koloni, uppförd på 600-talet f.Kr. Där har omfattande utgrävningar gjorts. Den raka huvudgatan flankerades av en amfiteater och badinrättning. Vi fortsatte till det närbelägna flygfältet för avresan hem.

En reseträff anordnades den 23 november i Lagstad hembygdsgård. 27 resenerärer deltog.

Fotona i galleriet nedan är tagna av Kurt Wiukström.